דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


היפנוזה להקלת לחץ במקום העבודה ופחד מעמידה מול קהל 

מאת    [ 12/02/2007 ]

מילים במאמר: 843   [ נצפה 3941 פעמים ]

היפנוזה להקלת לחץ במקום העבודה

השפעת לחץ ומתח במקום העבודה, על תפקודו ובריאותו של העובד, היא מהנושאים העיקריים המעסיקים את מנהלי כוח האדם במפעלים וחברות בשנים האחרונות. שעות העבודה הארוכות, ריבוי המשימות המוטלות על העובד, הצורך בעמידה בלוחות זמנים צפופים, והדאגה לגבי בעיות בין אישיות במקום העבודה ובחיי המשפחה, כל אלו יוצרים עומס גופני ונפשי שלא כולם יכולים לעמוד בו. גם הצורך לעמוד מול קהל ולשאת הרצאה או מצגת גורם אצל רבים לאי נוחות ולעיתים אף לחרדה משתקת הפוגעת בתפקוד בעבודה ובחיי היום-יום.
מעיון בתוכנות חיפוש באינטרנט ניתן למצוא מיליוני אזכורים של הנושא, ובעשור האחרון פורסמו למעלה מ 28,000 מאמרים בנושא. לחץ בעבודה הוא בעיית הבריאות השנייה בשכיחותה בהקשר לעבודה אחרי כאבי גב. לחץ בעבודה גורם לאובדן של 4% מזמן העבודה. מחצית מימי ההיעדרות מסיבות רפואיות קשורים ללחץ בעבודה.
לחץ מוגדר כתגובה של הגוף לדרישה או איום המופעלים עליו. לגוף ולנפש יש מנגנוני התמודדות מול לחצים שאמורים לסייע, אך כשהמנגנונים הטבעיים מתכלים, מתחילים להופיע תסמינים קליניים.
עובד המצוי בלחץ יכול לסבול מעייפות גופנית ונפשית, חוסר ריכוז, דיכאון, עצבנות ו"פתיל קצר" כלפי עובדים ולקוחות, פגיעה בהספק העבודה, וחשוב לא פחות פגיעה בחיים שמחוץ לעבודה, דבר המביא לפגיעה בחיי הנישואין ולעיתים לאלימות במשפחה. פרט לביטוי ההתנהגותי יש גם עלייה בהופעתן של בעיות רפואיות שונות המוחמרות כולן סביב מצבי לחץ, כגון עלייה בשיעור התקפי לב, כיב קיבה ותריסריון, יתר לחץ דם, כאבי ראש, כאבי גב וצוואר, דלקות פרקים, הפרעות שינה (בכניסה אליה, ובהמשכיותה), וכן נטייה למחלות זיהומיות בשל ירידה ביעילות מערכת החיסון (בדומה להרפס בשפתיים המופיע במצבי לחץ).
אחת הדרכים הייחודיות להתמודדות ולהפחתת מצבי לחץ, היא שימוש בהיפנוזה. ניתן לטפל באופן פרטני בסובלים מלחץ בעבודה ומפחד ממתן מצגות ועמידה מול קהל. כמו כן ניתן להעביר סדנאות בקבוצות קטנות במקומות עבודה שמטרתן ללמד את העובדים להתמודד ולהפחית את תחושת הלחץ בעת העבודה תוך מספר דקות בעזרת טכניקות היפנוטיות.
היפנוזה היא מצב של רגיעה וריכוז ממוקד ברעיון. במצב המיוחד הנוצר בעת ה"טראנס ההיפנוטי" יש עקיפה של מנגנוני הגנה של האגו, ריכוז בחוויות פנימיות תוך התעלמות מגירויים חיצוניים ועלייה ביכולת לקבל סוגסטיות ( רעיונות ודימויים הניתנים למטופל ואשר ביכולתו להגשים אותן בדמיונו או במציאות ), שאותן המח יודע ליישם בפועל.
הכלל החשוב ביותר הוא שכל הפנוט הוא הפנוט עצמי. ההיפנוזה אינה נגרמת ע"י כוחו של המהפנט. ההיפנוזה היא שיתוף פעולה בין המהפנט למהופנט במטרה לנצל את היכולת ההיפנוטית של המטופל על מנת לעזור לו בפתרון בעיותיו.
ההיפנוזה עצמה אינה מסוכנת. מי שיכול להיות מסוכן הוא המהפנט הלא אחראי, שלא מבין את נפש האדם ומורכבותה ושלא מכבד את יושר האדם. אי אפשר להפנט בכוח. המהופנט יכול להתנגד לרצון המהפנט. התקשורת והקשר בסיטואציה שבה חלה ההיפנוזה קובעים את התוצאה.
לא ניתן לגרום למהופנט לעשות ולאמור דברים נגד רצונו. היפנוזה אינה יוצרת תלות במטפל יותר מכל כלי קליני אחר.
אדם אינו יכול "להיתקע" בהיפנוזה: היפנוזה היא מצב של ריכוז כלפי חוץ או פנים. המטופל הוא השולט, ויכול להתחיל ולהפסיק את הטיפול בכל עת.
היפנוזה אינה שינה! יש אמנם פעילות פחותה, הרפיית שרירים, נשימה איטית וכו', אך זאת תוך ערות. תמיד יש רמה מסוימת של מודעות למתרחש.
לא ניתן לשחזר במדויק ע"י היפנוזה כל דבר שארע בחייך: זיכרונות מאוחסנים על בסיס תפיסה, ולכן ניתנים לעיוות. ניתן "לזכור" דברים שלא אירעו, ניתן לזכור רסיסי אירועים או לשלב חלקי זיכרונות שונים לזיכרון כוזב אחד.
כדי להעביר לציבור את המידע הנכון לגבי ההיפנוזה והשימושים בה, הקים ד"ר לאור את האתר הגדול בארץ בנושא ההיפנוזה ובו הסברים, מאמרים וקישורים לאתרים וכתבות בנושא.
אחת הדוגמאות לטיפול בלחץ הקשור למקום העבודה היא המקרה של י', עובדת בחירה בחברה שאמורה הייתה להעביר מצגת חשובה בפני קהל. כבר מספר שבועות טרם המועד החלה י' לסבול מהפרעות בשינה, מתח ועצבנות שפגעו בחיי היום-יום שלה.
לאחר שפנתה לטיפול, לימד אותה ד"ר לאור מספר שיטות מהירות לכניסה למצב של "הרפיה גופנית ונפשית" שאותן יישמה בהצלחה. כמו כן תחת מצב היפנוטי, אשר החוויות בו נתפסות כמציאותיות מאוד, שחזרו במשותף את המצגת שאותה הייתה י' אמורה לתת תוך מתן דגש חיובי להצלחת השלבים השונים אשר עוררו פחד ודאגה בקרב המטופלת.
הטיפול ארך 3 פגישות בנות כשעה כל אחת. כבר לאחר הפגישה הראשונה חזרה המטופלת לשינה תקינה תוך הקלה משמעותית ברמת החרדה שהובילה בסופו של דבר לביצוע המצגת באופן הרצוי.

מטרות הסדנאות הן: לשפר ריכוז פנימה תוך התעלמות מהשפעת גורמים סביבתיים,
ללמד את העובד שיטות מהירות להפחתת לחצים אותן ניתן ליישם תוך 1-2 דקות במהלך יום העבודה, לעזור לעובד לחוש ערני בשעות הקריטיות של סוף יום העבודה, להתמודד עם כאבים המפריעים לריכוז בפעילות, ולשפר את יעילות מערכת החיסון להפחתת ימי מחלה והיעדרות מהעבודה.
אם כן, בפעם הבאה שתרגישו שאתם חייבים למצוא דרך להתמודד עם הלחץ בעבודה וכל מה שמשתמע מכך, כדאי לחשוב פעמיים לפני שבוחרים בטיפול תרופתי. האם לא עדיף להשתמש במח וביכולות שטמונות בכם?.
לפניכם תרגיל לדוגמא להפחתת הלחץ: נסו לדמיין את כל העייפות, הלחץ והמתח שאתם חשים בצבע מסוים. כמו גוש צבעוני שיושב במקום כלשהו בגופכם. כעת עצמו את עיניכם ודמיינו שבכל נשיפה, אתם נושפים עשן בצבע שבו דמיינתם את הלחץ. בכל נשימה אתם שואפים אויר נקי, בריא ומלא חמצן המעשיר את גופכם באנרגיה. בהדרגה תשימו לב שהעשן נהיה דליל יותר ובמקביל הגוש הצבעוני בגופכם נהיה גם הוא בהיר יותר, עד שיעלם לחלוטין. בסוף התרגיל לא תראו כלל את גוש הצבע בגוף, תנשפו אויר צלול וכשתפקחו את עיניכם תרגישו הרבה יותר רגועים ולחוצים.
בהצלחה.
ד"ר עמיר לאור נולד בתל-אביב ב-1970. נשוי ואב לשניים.
סיים לימודי רפואה באוניברסיטת "בן-גוריון" בבאר שבע.
התמחה שנתיים במיילדות גניקולוגיה ופריון בבית חולים "מאיר" בכפר-סבא.
סיים התמחות ברפואת ילדים בבית החולים הממשלתי על שם "אדית וולפסון".
ד"ר לאור מורשה לטיפול בהיפנוזה ע"י משרד הבריאות בישראל.
"ר לאור מעביר סדנאות להתמודדות עם לחץ במקום העבודה והכנה למתן פרזנטציות לחברות, מפעלים וקבוצות מא



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב